Hållbarhet och kommunikation
Engagerande hållbarhetskommunikation
Jag ansvarade för att sätta upp företagets hållbarhetskommunikation, både internt och externt. Det handlade om att bygga varumärket med fokus på social hållbarhet och ”S-et” i ESG. Jag tog fram det övergripande budskapet och de processer som behövdes för att kommunicera och bygga varumärke.
Jag vidareutvecklade den årliga hållbarhetsrapporten i linje med de nya CSRD-direktiven, producerade texter och gjorde design till 2023 års hållbarhetsrapport. I mitt arbete med operativ innehållsproduktion levererade jag, förutom artiklar och pressmeddelanden, bland annat en Handbok i Social hållbarhet och en Arbetsmiljörapport: Chefen & Arbetsmiljön.
Resultat
Med engagerande hållbarhetskommunikation och PR-aktiviteter förbättrades företagets ”share-of-voice” från 17 % till 46 %. Kommunikationen genererade förtjänade medieomnämnanden till ett annonsvärde på över 20 MSEK.
Mer om mina tjänster inom det här området:
”Hållbarhet blir allt viktigare. Alla företag behöver kunna kommunicera engagerat kring ESG. Och genom att nyttja de digitala möjligheter som finns inom MarTech idag är det enkelt att visa hur smart kommunikation bidrar affärsmässigt”