Förändringsledning vid företagsförvärv
Högt engagemang och välinformerade ledare
Ansvarade för förändringskommunikationen i integrationsprojektet. Det innebar framtagande av change management-strategi, workshops för kulturintegration, övergripande tidplan samt löpande rapportering till koncernledningen. Producerade även operativt kommunikationsmaterial, etablerade en App för internkommunikation samt en ny kommunikationskanal med veckovisa informationsmejl till alla 500 ledare.
Som en del av integrationen drev jag ett kulturprojekt för att integrera två relativt olika kulturer med syfte att bibehålla strategisk nyckelkompetens. Processen omfattade allt från analys och strategi till workshops för ökad motivation och förankring. Kulturprojektet resulterade i en ny varumärkesplattform som inkluderade det uppköpta bolagets kompetens och kultur.
Resultat
När varumärkesplattformen aktiverades på marknaden i en extern varumärkeskampanj blev resultatet både ökad intern motivation och ett högt engagemang i sociala medier. Nyhetsbrevet till ledarna hade en regelbunden öppningsfrekvens på 83%, vilket bidrog till välinformerade och engagerade ledare och en bättre förändringsprocess.
Mer om mina tjänster inom det här området:
”Under mitt yrkesliv har jag genomfört många förändringsprojekt, allt från större omorganisationer till företagsuppköp och systemförändringar.”