Digital transformation av marknadsfunktion
Tydliga mål och en gemensam vision
I processen med att bygga upp en modern marknadsfunktion kopplade jag arbetet på marknad närmare försäljning och affärsresultat. Förbättrade samarbetet med försäljningsavdelningen och affärscheferna, omstrukturerade teamet och tog fram strategier, tydliga mål och en gemensam vision.
Som en del av arbetet etablerade jag en ny process för leadsgenerering. Var ansvarig projektledare för implementeringen av HubSpot som nytt Marketing Automation-system. Det omfattade allt från workshops för att sätta gemensamma processer, utbildning, budget och rapportering, till att motivera teamet i de nya förändrade processerna.
Resultat
Med digitala system och processer på plats genomfördes den första större digitala varumärkeskampanjen på fyra år. Kampanjen överträffade målet för nya webbesökare med över 200%. Marknadsavdelningen nådde målet för försäljning genererad av marknadsaktiviteter som teamet genomfört, och vi korkade upp champagnen.
Mer om mina tjänster inom det här området:
”Jag tror på att låta människor växa genom eget ansvar och genom att arbeta med det man är bäst på och tycker om.”
”Genom att nyttja de digitala möjligheter som finns inom MarTech idag är det enkelt att visa hur smart kommunikation bidrar affärsmässigt.”